Amazon koopt Whole Foods. En Instacart?

Het nieuws van vandaag is natuurlijk Amazon dat Whole Foods overneemt voor 13,7 miljard dollar. Maar wat betekent dat voor Instacart?

Whole Foods
Begin dit jaar bezocht ik Austin. Sowieso één van de leukste steden in de VS en home of Whole Foods. Ik bezocht hun flagship store die je op Tripadvisor niet voor niets terugvindt in de categorie restaurants. Gaafste supermarkt waar ik ooit geweest ben.

Voor zover je het een supermarkt kan noemen want de helft van het vloeroppervlak van deze winkel wordt niet gevuld met productschappen. Nee, welgeteld 17 stands waar vers eten, koffie en juices bereid werden besloegen het merendeel van deze winkel. Te midden van deze stands staat een bizar groot buffet dat voor veel buurtbewoners zowat de enige bron van ontbijt én avondeten bleek te zijn.

Niet te missen bij dit bezoek waren ook de hordes Instacart shoppers die in de winkel bestellingen inpakken en deze binnen één of twee uur thuisbezorgen bij de klant.

Instacart
Boodschappen thuisbezorgen is niets nieuws, Albert.nl bestaat al vijftien jaar. Toch is de groei in de markt beperkt en het aandeel van online blijft klein. Sinds een aantal jaar schudt Instacart de markt behoorlijk op. Niet gebonden aan één keten bieden zij meer keuze en snelle bezorging. Door hun snelle groei en slimme inzet van technologie is winstgevendheid bovendien niet al te ver weg.

Amazon
Maar, er is een maar. Vandaag werd bekend dat Amazon Whole Foods overneemt. Hoewel Instacart voor haar klanten bij verschillende supermarkten shopt vormt Whole Foods een groot aandeel. Niet voor niets sloten Instacart en Whole Foods de afgelopen jaren verschillende strategische deals en investeerde Whole Foods in Instacart.

Amazon zal Whole Foods vermoedelijk gekocht hebben om verder te gaan waar zij begonnen is met het thuisbezorgen van boodschappen via Amazon Fresh. Wat Amazon's plannen met Instacart zijn is nog onbekend, maar ze staan waarschijnlijk niet te juichen.

Video
Bovenstaande video geeft een interessant beeld hoe Instacart data gebruikt in haar business. Omdat Instacart bestellingen in normale winkels worden ingepakt is het model erg flexibel en kan het aanbod continue afgestemd worden op de vraag. De data over aankopen is daarnaast interessant voor voedselproducenten en vormt daarmee een belangrijk onderdeel van het verdienmodel.